Capitolul al treilea. Principalele tipuri iconografice ale Maicii Domnului cu Pruncul: Hodighidria


                                              Îndrumâtoarea de la Smolensk

      Maica Domnului Hodighidria (Cea care arată Calea) este ipostaza didactică, severă a Maicii Domnului Îndrumătoarea, venerată îndeosebi după anul 843. (nota 1) Aflată într-o atitudine maiestoasă, Fecioara ca Tron al lui Dumnezeu, ține pe brațul său (de obicei stâng) pe Pruncul Iisus cu chip de adult. Cu mâna cealaltă arată spre El ca spre Împăratul: Călăuzitoarea arată Calea, Adevărul și Viața.

    Pruncul Emanuel binecuvinteaza cu dreapta, iar în mâna stângă ține hotărât sulul Evangheliilor, arătând demnitatea Sa de Învățător. Vestmântul fastuos, hașurat cu aur, sugerează demnitatea Lui de Împărat. Chipul Îi este plin de blândețe iar maturitatea trăsăturilor se prelungește în binecuvântarea pe care o dă ca un adult, amintind de Pantocrator sau Judecător.

                                                       Îndrumătoarea de la Xenofont

    După Sfânta Tradiție,prima icoană de acest fel a fpst zugrăvită de Sfântul Apostol si Evanghelist Luca După Cincizecime, oferind un prețios izvod pentru iconarii de mai târziu.  

 

                                                     Sfantul Apostol iconar Luca

    Se spune că Sfantul Luca a zugrăvit peste 70 de icoane ale Maicii Domnului cu Pruncul mic, ajutat de un Înger care l-a inspirat, căci Apostolul nu îi întâlnise la acea vreme. ,,Zugrăvindu-ți chipul preacinstit, dumnezeiescul Luca, scriitorul Evangheliei lui Hristos, călăuzit fiind de glasul dumnezeiesc, L-a înfățișat în brațele tale pe Făcătorul." (nota 2)

    Influența bizantină asupra picturii de icoane în Țările Române a dat naștere la icoane precum cea de la Govora (Vâlcea), Mănăstirea Neamț sau Mănăstirea Bistrița Neamț.


                                                             Hodighidria de la mrea. Govora-Vâlcea


Note:

nota 1: ,,Iconoclasmul bizantin", Andre Grabar, Editura Meridiane, București, 1991.

nota 2: ,,Teologia icoanei în Biserica Ortodoxă", Leonid Uspensky, Editura Anastasia 2009.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Capitolul al șaptelea: Maica Domnului Platytera

Capitolul al cincilea: Maica Domnului Oranta (Cea care se roagă)

Maica Domnului in iconografia românească. Capitolul 1: bazele spirituale ale reprezentării Maicii Domnului în icoane (partea întâi)